, Idą święta, czyli sprawdzone sposoby na poprawę trawienia

Macie już opracowany scenariusz kulinarnego szaleństwa w święta? Na wszelki wypadek podpowiadamy, co zrobić, gdy nieco przesadzicie z jedzeniem.Tradycyjne potrawy wielkanocne nie należą do lekkostrawnych. Wszyscy o tym wiemy, ale większość z nas i tak sobie pofolguje, czego następstwem mogą być wzdęcia, zaparcia, odbijanie się, zgaga i bóle brzucha. Są jednak skuteczne sposoby, by uniknąć albo pozbyć się tych nieprzyjemnych objawów. Oto sprawdzone metody na poprawę trawienia! Miło jest spotkać się z rodziną czy przyjaciółmi i godzinami gawędzić przy suto zastawionym stole. A co powiecie na pogaduchy w plenerze? Nawet krótki, bo 20-minutowy spacer po obfitym posiłku, nie tylko odciąża żołądek, ale jest doskonałą okazją do dotlenienia organizmu i spalenia kalorii.

Marsz poprawia perystaltykę jelit, jedzenie szybciej przesuwa się w układzie pokarmowym, a co za tym idzie – trawienie przebiega sprawniej. I oto pierwszy krok do uniknięcia dolegliwości żołądkowych! Kilkunastominutowa aktywność na świeżym powietrzu korzystnie wpływa też na poziom cukru oraz na układ sercowo-naczyniowy. Mam nadzieję, że uda się Wam namówić współbiesiadników do wspólnego świątecznego spaceru.Nie ma jak ziołaSkuteczną metodą na poprawę trawienia są zioła, np.: owoc kminku, koper włoski, kolendra, korzeń arcydzięgla, hyzop, korzeń cykorii podróżnika, liście karczocha, korzeń mniszka lekarskiego, liście pokrzywy i mięty oraz szałwii, siemię lniane, ziele melisy oraz majeranku. Można je stosować pojedynczo, albo skorzystać z odpowiednio dobranych herbatek ziołowych, dostępnych w sklepach zielarskich bądź aptekach. Ziołowe napary wspomagają wydzielanie soku żołądkowego, działają osłaniająco na przewód pokarmowy, przeciwdziałając tym samym bólom brzucha i wspomagając przemianę materii. Z dostępnych na rynku polecam herbatki ziołowe marki HERBAVIS o nazwach Niestrawność, Gastrovis, Trawienie i Cholesterol. Warto je pić na co dzień, a nie tylko w przypadku, gdy dokucza ból brzucha i cierpimy na dolegliwości gastryczne. Na moim świątecznym stole pojawią się też herbatki ZIOLOVE: ODCHUDZANIEOCZYSZCZANIE i ODPORNOŚĆ.

, Idą święta, czyli sprawdzone sposoby na poprawę trawienia

Dla tych, którzy wolą smak zwykłej herbaty

Tradycjonalistom, którzy nie są przekonani do picia ziołowych herbat, na lepsze trawienie pozostaje zarekomendować filiżankę gorącej herbaty zielonej, czarnej lub czerwonej (Pu-Erh). Zielona herbata to przede wszystkim bogactwo polifenoli, silnych antyoksydantów biorących udział w likwidacji wolnych rodników, odpowiedzialnych m.in. za powstawanie nowotworów i przedwczesne starzenie się. Ta odmiana herbaty działa przeciwmiażdżycowo, obniża poziom całkowitego cholesterolu i podnosi poziom „dobrego” HDL, a także poprawia metabolizm i ułatwia spalanie tłuszczów. Działa ochronnie na wątrobę. Z kolei herbata czarna hamuje rozwój bakterii w układzie pokarmowym i pobudza go do wydzielania soków trawiennych (idealna pomoc przy zatruciach pokarmowych). Natomiast czerwona herbata pomaga walczyć z nadwagą.

Do ulubionej herbaty warto dodać 2–3 ziarenka kardamonu lub plasterek imbiru. Te przyprawy sprawdzają się w przypadku niestrawności, wzdęć, a nawet nudności. Kardamon odświeża też oddech i usuwa skutki spożycia nadmiernej ilości czosnku czy alkoholu.

, Idą święta, czyli sprawdzone sposoby na poprawę trawienia

A może naleweczki?

I znów zioła! Można z nich przyrządzić aromatyczne nalewki. Cieszy powracająca moda na przygotowywanie ich własnoręcznie w domu, ponieważ spożywane z umiarem poprawiają samopoczucie, ale – co najważniejsze – mają znakomite właściwości lecznicze. Nalewki domowej roboty nadają się do picia już po 2–3 tygodniach maceracji, ale są tym lepsze, im dłużej naciągają. Sącząc je, delektujemy się też ich aromatem, bo większość nalewek jest bogata w inhalujące układ oddechowy olejki eteryczne. Pamiętajmy jednak, że zawierają jednak alkohol, a zatem nie należy ich podawać dzieciom!
Nalewki pomagają w różnych dolegliwościach, np. z ziela jeżówki ogólnie wzmacnia organizm. A nalewki z orzecha włoskiego czy cynamonowa (przepis poniżej) wspomagają trawienie.

Pamiętajcie o przyprawach

Wspomagają działanie wątroby i przemianę tłuszczów. Służą nie tylko do poprawy smaku, ale są potężnymi wspomagaczami diety, regulują poziom insuliny i glukozy (np. cynamon, liść laurowy, goździki, kolendra), usuwają wodę z organizmu (pietruszka, liście kolendry, anyż), Zamiast soli lub gotowych mieszanek wzmacniających smak i zapach, stosujmy zioła przyprawowe o ukierunkowanym działaniu leczniczym. Do wyboru w wersji świeżej lub suszonej. Listę sprzymierzeńców dobrego trawienia otwiera majeranek – pobudza wydzielanie soków trawiennych, a dodatkowo działa uspokajająco. W polskiej kuchni najbardziej popularny jest majeranek suszony otarty – dodaje się go do barszczu, żurku, zupy grochowej. Bazylia z kolei (dodana np. do pomidorówki) to naturalne remedium na zaparcia i wzdęcia. Tymianek natomiast (pasuje do pieczonej kaczki, dziczyzny oraz ryb) reguluje trawienie. Cząber, dodany do dań z białej lub czerwonej kapusty, likwiduje wzdęcia i zaparcia. Na uczucie przepełnionego żołądka idealny jest świeży imbir.

Skuteczny ocet jabłkowy

Przyprawą równie ważną jak zioła jest ocet jabłkowy. Ten naturalny suplement diety stosuje się w kuchni od dawna, przede wszystkim jako składnik sosów i dressingów sałatkowych. W dietetyce ceniony jest ze względu na właściwości odchudzające, ułatwiające trawienie i poprawiające przemianę materii. Co ciekawe, ocet jabłkowy znany był już w czasach panowania Kleopatry, gdzie po ciężkostrawnych ucztach królowa wspomagała się nim. Zawiera pektynę, która poprawia trawienie, obniża poziom cholesterolu, zapobiega miażdżycy i nadciśnieniu. To także bogactwo witamin: A, B1, B2, B6, C, E, P i beta-karotenu. Dozwolona dawka dzienna tego suplementu wynosi 1–2 łyżki, obowiązkowo w wersji rozcieńczonej z ciepłą przegotowaną wodą z dodatkiem miodu. Uwaga! Octu jabłkowego nie powinny stosować osoby cierpiące na wrzody żołądka.

Ochroniarze wątroby

Na niestrawność wywołaną przejedzeniem skuteczne są roślinne środki żółciopędne. Pobudzają wytwarzanie żółci i soków trawiennych, działają ochronnie i regeneracyjnie na wątrobę. Warto mieć przy sobie gotowy preparat w kapsułkach zawierający sylimarynę, pozyskaną z ostropestu plamistego lub preparat zawierający ekstrakt z karczocha zwyczajnego. Ostropest plamisty i karczoch należą do czołówki roślin leczniczych wspomagających pracę wątroby.

Aby poprawić trawienie:

  • jedzmy mniej, a częściej,
  • posiłki spożywajmy w spokoju, starannie przeżuwając każdy kęs, nie łapczywie,
  • pijmy ok. 2 litrów płynów dziennie – w niewielkich ilościach, między posiłkami,
  • włączmy do diety produkty bogate w błonnik,
  • ograniczmy spożywanie tłustych potraw, kawy i słodyczy,
  • ograniczmy albo najlepiej wyeliminujmy alkohol (dopuszczalny jest kieliszek czerwonego wina),
  • zrezygnujmy z poobiedniej drzemki, lepszy będzie spacer.

Korzystałam z książek:
„Zioła w nalewkach leczniczych” – Mateusz Senderski
„Zioła w leczeniu dolegliwości i chorób układu trawiennego oraz wątroby i trzustki” – Mateusz Senderski
„Plan wypłukiwania tłuszczu” – Ann Louise Gittleman

, Idą święta, czyli sprawdzone sposoby na poprawę trawienia

NALEWKA CYNAMONOWA
Wspomaga w leczeniu dolegliwości układu trawiennego. Jest łagodnym środkiem pomocniczym przy niestrawności i lekkich zatruciach pokarmowych, skuteczna w łagodzeniu nieżytu żołądkowego. Przyspiesza trawienie.

Surowcem zielarskim jest kora cynamonowca, czyli cynamon. Przyprawa ta zawiera olejek, którego głównymi składnikami są aldehyd cynamonowy oraz eugenol, posiadający korzenno-palący smak.

Jak ją zrobić?
Kawałek kory cynamonowej, 8 g zmielonego cynamonu oraz 150 g brązowego cukru wkładamy do słoja i zalewamy 1 litrem winiaku. Naczynie szczelnie zamykamy i odstawiamy na 3–4 tygodnie w ciepłe miejsce. Co pewien czas zawartość słoja trzeba wstrząsnąć, aby wszystkie składniki połączyły się z alkoholem. Następnie płyn zlewamy, przecedzamy przez gazę, sito lub bibułę filtracyjną i rozlewamy do butelek, po czym dokładnie zamykamy. Pamiętajmy o odpowiednim oznakowaniu butelki! Przechowujemy w miejscu ciemnym i chłodnym (np. w piwnicy lub spiżarni) na co najmniej pół roku, gdzie nalewka powinna dojrzewać! Im postoi dłużej, tym będzie lepsza.

Sposób użycia
Można pić 2–3 razy dziennie po pół kieliszka (25 ml) jako specyfik wpływający korzystnie na układ trawienny.

NALEWKA ROKITNIKOWA
Pomocna w stanach zapalnych przewodu pokarmowego oraz chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, a także przy wysokim poziomie cholesterolu we krwi. Ma działanie witaminizujące. Skuteczna także w przeziębieniu.

Surowcem zielarskim są owoce rokitnika (Hippophae fructus), kuliste, soczyste pomarańczowe pestkowce osadzone bardzo gęsto dookoła gałązek, na krótkich szypułkach, przez co sprawiają wrażenie jakby oblepiały łodygi (stąd polska nazwa: oblepicha). Owoce rokitnika zawierają m.in. witaminy C i E, witaminy z grupy B oraz kwasy organiczne i nienasycone kwasy tłuszczowe: linolowy i linolenowy.

Jak ją zrobić?
1 kg dojrzałych, nieuszkodzonych owoców rokitnika wkładamy do dużego garnka i zasypujemy 1,5 kg cukru. Pozostawiamy na 8 godzin, aby cukier rozpuścił się, a owoce puściły sok. Po upływie tego czasu garnek z owocami i rozpuszczonym cukrem stawiamy na małym ogniu i gotujemy powoli, co jakiś czas usuwając pojawiającą się pianę. Tak powstały gorący roztwór przelewamy ostrożnie do dużego słoja, a następnie dolewamy 2 litry 70-proc. wódki zrobionej ze spirytusu. Słój szczelnie zamykamy i przenosimy w ustronne miejsce na miesiąc. Po upływie tego czasu masę owocową wyciskamy do nalewki, a nalewkę filtrujemy przez gazę lub bibułę filtracyjną. Rozlewamy do ciemnych butelek z dobrym kapslem (pamiętajmy o oznakowaniu, podając nazwę nalewki i datę jej sporządzenia), a następnie przenosimy do chłodnego i ciemnego miejsca na pół roku.

Sposób użycia
Pijemy po 10–15 ml (pół małego kieliszka 25 ml) jako środek na przeziębienie, a także wspomagająco w chorobach wrzodowych żołądka i dwunastnicy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Add to cart