was successfully added to your cart.

ZdrowieZioła

Rośliny nas wspierają!

Opublikowane przez 26 stycznia 2018 Brak komentarzy

Są zioła, które pomagają w sytuacjach stresowych, w przypadku przemęczenia i rozdrażnienia, a także przy problemach z zasypianiem. Naprawdę są skuteczne!

Mniej więcej pół roku temu zaczęłam miewać kłopoty ze snem. Budziłam się w środku nocy i zaczynała się prawdziwa gonitwa myśli: sprawy do ogarnięcia na już, lista rzeczy oczekujących, plany, harmonogramy… Prawie zawsze około piątej rano ponownie zasypiałam. A na 7.30 zaplanowana była pobudka. Nic dziwnego, że przez cały dzień chodziłam rozdrażniona i zmęczona. Tak dalej być nie może – pomyślałam. Muszę poszukać jakiegoś ratunku – myślałam.

Tak się akurat złożyło, że tata poprosił mnie o przejrzenie jego prawie gotowej do druku wersji książki „Zioła dla układu nerwowego”. W centrum mojego zainteresowania znalazły się rozdziały o bezsenności, zespole przewlekłego zmęczenia i zmęczeniu. To było coś dla mnie!

Nie po raz pierwszy w życiu przekonałam się o dobroczynnych właściwościach ziół. Sięgnęłam po proste przetwory w postaci naparów, odwarów, maceratów i nalewek. Teraz wiem, że naprawdę są rośliny, którymi można sobie pomóc w stanach, napięcia i poddenerwowania, stonować stres i złagodzić bezsenność. Nie trzeba sięgać od razu po chemiczne środki. Warto oczywiście obserwować organizm i sprawdzić czy naturalne sposoby na pewno wystarczą. Uwaga, ważne! Jeśli zażywacie już leki przeciwdepresyjne oraz inne środki łagodzące stany lękowe, nie włączajcie już ziół. Bo połączenie ich z lekami może wywołać niepożądane skutki uboczne! O ewentualne dodatkowe stosowanie preparatów roślinnych lepiej zapytać lekarza.

Jeśli u podłoża zmęczenia i bezsenności nie leży choroba, możecie pomóc sobie ziołami.

Plusy stosowania ziół o właściwościach nasennych: nie zaburzają fazy, w której ma miejsce regenerujący sen i nie mają działań niepożądanych jak uzależnienie czy przyzwyczajenie, co ma często miejsce w przypadku syntetycznych leków nasennych.

NIESAMOWITY KOZŁEK (Valeriana officinalis)
Jest najlepszym ziołem na bezsenność! Można stosować go też w zespole przewlekłego zmęczenia.

Podobnie jak leki syntetyczne zawierające benzodiazepinę kozłek działa nasennie, ale nie wchodzi w interakcje z alkoholem i nie uzależnia. Nie wywołuje zawrotów głowy i nie zakłóca ostrości widzenia i koncentracji. Nie obniża sprawności następnego dnia. W badaniach wykazano, że waleriana nie tylko pomaga zasnąć, bo wzmaga senność, ale zapewnia właściwą jakość snu, skraca czas zasypiania, a osoba śpiąca nie budzi się tak często.

Najskuteczniejszy jest kozłek w formie nalewki, bo zawiera więcej substancji czynnych (nie rozpuszczają się w wodzie, a lepiej w alkoholu). Przepis na nalewkę kozłkową znajdziecie w książkach Mateusza Senderskiego: „Zioła w nalewkach leczniczych”„Zioła dla układu nerwowego”.

Rozmaryn lekarski (Rosmarinus officinalis)

Łagodnie pobudza układ nerwowy i krążenie. Poprawia nastrój osób cierpiących na depresję i osłabionych. Mateusz Senderski w książce „Zioła dla układu nerwowego” rekomenduje stosowanie naparu z 1 łyżeczki suszonych liści zalanych wrzątkiem. Można pić 2–3 razy dziennie.

W stanach przeciągającego się zmęczenia i wyraźnego osłabienia można sięgnąć po nalewkę rozmarynową.

Traganek błoniasty (Astragalus membranaceus)

Jest ważnym środkiem wzmacniającym energię. Działa pobudzająco na organizm. Można stosować dziennie 2–3 filiżanki odwaru sporządzonego z korzenia (10–15 mg suszonego surowca zalewany 3 filiżankami wody i gotujemy na wolnym ogniu do 30 minut).

Korzenie traganka dodaje się w postaci plastrów do zup, ryżu i innych potraw, gotuje się przez co najmniej 30 minut. Po ugotowaniu korzeń traganka usuwamy, a jego właściwości łącznie z naturalnym smakiem pozostają w potrawie.

Mięta pieprzowa (Mentha piperita)

Łagodzi napięcia i lęki. Delikatnie pobudza. Nawet dzieciaki wiedzą, że „mięta jest dobra na bolący brzuszek”. Miętowy napar pomaga w dolegliwościach żołądkowo-jelitowych wynikających ze stresu. W dolegliwościach trawiennych i jako naturalny środek uspokajający można stosować nalewkę miętową.

Cytryniec chiński (Schisandra chinensis)

Owoc cytryńca (także liście i kora) posiadają właściwości wzmacniające i pozwalające utrzymać właściwy poziom energii. Ponadto działa tonizująco na cały organizm, łagodnie uspokaja i pomaga zasnąć. Wspomaga pracę wątroby i poprawia pamięć!

Przeciwskazaniem do stosowania są nadciśnienie, choroby serca i nadpobudliwość nerwowa!

Lukrecja gładka (Glycyrrhiza glabra)

Działając na układ odpornościowy, pobudza mechanizmy obronne organizmu. Wzmacnia i pobudza korę nadnerczy. Obniża poziom cholesterolu. Działa przeciwzapalnie i przeciwwirusowo.

Udowodniono, że lukrecja hamuje rozwój miażdżycy tętnic, a także przeciwdziała namnażaniu się wirusów opryszczki i półpaśca. Najnowsze badania podają, że ta niesamowita roślina łagodzi skutki stresu i chroni wątrobę.

Perz właściwy (Agropyron repens)

To roślina o wyjątkowych właściwościach, choć niedoceniana! Obniża poziom cholesterolu, uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne. Działa przeciwbakteryjnie i odtruwająco. W naturalny sposób pobudza organizm. Poprawia przemianę materii. Co za lista zasług dla zdrowia! Kłącze perzu znajduje się np. w herbatce ZIOLOVE ODCHUDZANIE oraz w herbatce CHOLESTEROL HERBAVIS.

Żeń-szeń prawdziwy (Panax ginseng)

Przeciwdziała zmęczeniu. Wzmacnia system immunologiczny organizmu, a także odporność na stres. Pomocny w stanach lękowych.

Eleuterokok kolczysty, czyli żeń-szeń syberyjski (Eleutherococcus senticosus)

Pomaga uporać się z wysokim poziomem stresu, wzmaga koncentrację oraz aktywność umysłową. Pobudza układ odpornościowy.

Różeniec górski (Rhodiola rosea)

Nazywany inaczej polskim żeń-szeniem lub złotym korzeniem. Jego kłącze działa pobudzająco, zwiększa wydolność fizyczną, ułatwia koncentrację. Ponadto ma właściwości uspokajające.

Witania ospała (Vithania somnifera)

Nazywana jest też żeń-szeniem indyjskim. Zmniejsza nerwice i wzmacnia układ odpornościowy. Podobnie jak żeń-szeń poprawia wytrzymałość na zmęczenie i zwiększa odporność organizmu na stres.

Wąkrota azjatycka (Centella asiatica)

Działa pobudzająco na układ immunologiczny i stabilizująco na układ nerwowy. Przeprowadzone badania potwierdziły, że wąkrota zwiększa zdolność radzenia sobie ze stresem i zmęczeniem. Dostępna w postaci kapsułek w suplementach diety. Można ją też kupić w niektórych sklepach zielarskich.

W książce „Zioła dla układu nerwowego” znajdziecie przepisy na nalewkę wąkrotową.

Melisa lekarska

Nawet największym laikom melisa kojarzy się z antystresowym działaniem. Warto stosować ją w stanach napięcia nerwowego, jako środek uspokajający. Łagodzi objawy bezsenności, uśmierza bóle głowy.

Przepis na nalewkę „à la wino melisowe”:
50g wysuszonych rozdrobnionych liści melisy zalać 1 butelką (750 ml) białego wina i macerować przez tydzień. Następnie zioła wycisnąć, a nalewkę przecedzić przez gazę lub bibułę filtracyjną. Stosować w bezsenności na tle nerwowym, w stanach niepokoju, migrenach i nerwicach.

Werbena pospolita (Verbena officinalis)

Działa uspokajająco i łagodząco na układ nerwowy. Zaleca się stosować napar z 1–2 łyżeczek ziela zalanego wrzątkiem. Pić 2–3 razy dziennie.

Tarczyca boczno-kwiatowa (Scutellaria lateriflora)

Inna nazwa: tarczyca szerokolistna

Działa wzmacniająco i rozluźniająco na cały układ nerwowy. Wykazuje skuteczność w leczeniu stanów lękowych i łagodzi uczucie rozdrażnienia np. podczas menopauzy.

Serdecznik pospolity (Leonurus cardiaca)

Ma wiele korzystnych właściwości w leczeniu stanów lękowych. Stabilizuje pracę układu krążenia i obniża przyspieszoną czynność serca wywołaną stanami lękowymi.

Przepis na napar z ziela serdecznika: 1–2 łyżeczki suszonego ziela zalać filiżanką wrzącej wody i zaparzać przez 10–15 minut. Wieczorem można również sięgnąć po nalewkę serdecznikową.

Lipa (Tilia cordata)

Kwiatostan lipy ma działanie uspokajające i nasenne, wzmacnia układ krążenia. Działa przeciwzapalnie, łagodnie ściągająco i tonizująco. Jest szczególnie zalecana w postaci naparów i nalewek.

Męczennica cielista

Działa uspokajająco na ośrodkowy układ nerwowy, ułatwia zasypianie. Wyciągi z tej rośliny zmniejszają stany lękowe. Zalecana jest osobom, u których oprócz bezsenności występują zaburzenia snu wywołane niepokojem lub poddenerwowaniem.

Lawenda lekarska (Lavandula officinals)

Ta pięknie pachnąca roślina wspomaga leczenie depresji i wpływa na poprawę nastroju. Kwiaty dzięki wysokiej zawartości olejku lotnego uspokajają i odprężają układ nerwowy. Czy Was też zapach lawendy wprawia w lepszy nastrój?

Chmiel zwyczajny (Hummulus lupulus)

Szyszki chmielowe, jak i lupulina, działają uspokajająco i nasennie. Poza tym obniżają ciśnienie krwi i łagodzą nadpobudliwość nerwową.

Dziurawiec zwyczajny (Hypericum perforatum)

Szczególnie korzystnie działa przy lekkich i średnich stanach depresji. Jego skuteczność została potwierdzona w pond 40 badaniach naukowych. Działanie antydepresyjne przypisuje się głównie hiperforynie oraz flawonom i ksantonom.

Przepis na herbatkę dziurawcową:
1,5 łyżki stołowej ziela dziurawca zalewamy filiżanką wrzątku i zaparzamy przez 15 minut. Po odcedzeniu pijemy 3 razy dziennie.

Owies zwyczajny (Avena sativa)

Właściwości łagodzące i odżywcze owsa są szczególnie korzystne dla osób żyjących w stresie, osłabionych fizycznie, zmęczonym i mających stany lękowe. Można pić napar z ziaren owsa, a także odwar z ziela owsa trzy razy dziennie po jednej filiżance. A co powiecie na owsiankę z płatków lub otrąb owsianych? Nie ma żadnej przesady w stwierdzeniu, że „owsianka czyni ludzi twardymi jak z żelaza”. Badania naukowców potwierdziły, że składniki zawarte w owsie koją skołatane nerwy. Błonnik owsiany odgrywa ważną rolę w zapobieganiu rakowi jelita, miażdżycy i otyłości. A zawarty w owsie aminokwas – tryptofan – pośredniczy w tworzeniu hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Ziarno owsa to ważny składnik herbatki ziołowej USPOKOJENIE HERBAVIS.

Rumianek pospolity (Matricaria chamomillia)

Pomocny w napięciu nerwowym i bezsenności. Ma też działanie odkażające i żółciopędne. Koszyczki rumianku zawierają do 1,5 proc. olejku eterycznego.

Moje rekomendacje:

Mieszanka ziołowa USPOKOJENIE HERBAVIS
Wśród głównych składników tej herbatki znajdują się: liść melisy, owoc głogu, kwiat rumianku, liść mięty i korzeń arcydzięgla. Poza tym owoc kminku, ziarno owsa i szyszki chmielu. Ja stosuję ją naprzemiennie z ZIOLOVE RELAKS.

 

Mieszanka ziołowa ZIOLOVE RELAKS
Dla wszystkich narażonych na stres, którzy czują się przemęczeni i rozdrażnieni, a także mają problemy z zasypianiem.

W jej skład wchodzą zioła o właściwościach odprężających i relaksujących: liść melisy i mięty, kwiat rumianku, szyszki chmielu i owoc głogu. Ma łagodny zapach.

Naturalny olejek lawendowy
Dodaję go (10 kropli) do kąpieli, a także do kominka zapachowego (olejek łączę z wodą i suszonymi kwiatami lawendy).

Źródło:

„Zioła dla układu nerwowego”, Mateusz Senderski

„Zioła w nalewkach leczniczych”, Mateusz Senderski

Napisz komentarz